Frukost Tekakor

När man är lat på kvällen och inte orkar gå och handla bröd får man vara kreavtiv på morgonen.
Barnen ville inte ha scones så då fick det bli tekakor.
Snabb jästa sådana.
 
Du behöver 
 
100 g margarin 
750 gram mjöl 
3 tsk vit sirap 
50 g jäst 
5 dl mjölk 
1 krm salt 
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och häll över mjölkblandningen.
Låt jästen smälta helt och tillsätt sen övriga ingredienser.
Arbeta degen tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin.
Låt jäsa 5-10 min lite vad du har tid med.
Dela upp degen i 10-15 delar beroende på hur stora du vill ha dom.
Gör runda bollar, platta till ordentligt med handen och nagga sen med en gaffel.
Grädda ca 10 min tills dom har fått fin färg
Sen är det bara att njuta!
 
 
 
 
 Det går jätte bra att ha 1/2 tsk kardemumma i om man gillar smaken av det
 
 
Mina barn åt dom med hallonsylt på men det är gudomligt gott med smör och ost på!
 
 
#1 - - Malin:

Tekakor är så gott!
Haha, av någon anledning vill jag ha mjukost och rökt skinka på mina. Måste vara någon slags nostalgigrej :)

Svar: Åhh det lät ju så gott! Måste prova!
Sara Alfredsson

#2 - - bylijo.se:

Vi kom hem sent i går och hann inte handla frukostbröd. Ska testa göra dessa tekakor. Ha en fin dag

Svar: Vad roligt att du hitta min blogg! Hoppas du blev nöjd med dina tekakor!
Sara Alfredsson