Choklad Paj med Mascarpone Fyllning

Vädret har varit helt underbart här i Malmö så var ju tvungen att göra en efterrätt som beskrev vårkänslorna!
Hade lite smått och gott hemma i kylen så det fick bli lite mixtrande igår kväll.
Mina barn älskar choklad så självklart fick det bli ett pajskal med chokladsmak men eftersom det kan 
bli ganska mäktigt så fick det bli en lite lättare fyllning.
Mascarpone och vanilj lät bra i mina öron, ville egentligen ha citron också i men det fanns ingen hemma.
 
Du behöver:
150 gram margarin 
1 ägg 
5 dl mjöl 
1 dl kakao 
1 1/2 socker 
 
Blanda alla ingredienserna och tryck ihop degen eller använd en köksmaskin.
Låt degen vila 10 min kylen.
Tryck ut degen i en form med lös botten om du inte har en med lösbotten går det självklart lika bra
med en vanlig men det går då inte att ta av pajskalet från formen på samma sätt.
Om möjligt sätt formen i frysen ca 20-30 min innan den gräddas.
Grädda 25 min, 200 grader.
 
Fyllning 
 
250 gram mascarponeost 
200 gram färskost 
2 dl creme fraich 
4 msk socker 
1 tsk vaniljpulver
 
Vipsa ihop allt till en jämn smet, den kommer vara ganska fast redan.
Fyll pajskalet när det har svalnat helt.
Låt stå i kylen minst 2 timmar innan servering.
 
 
Blir ett ganska tjockt pajskal
 
 
Hade jag haft citron hemma så hade det nog varit gott med lite rivet citron skal i smeten. 
 Om du provar med citron i lämna gärna en kommentar om hur det blev!
 
 
Jag hade sådan tur att när jag var på Möllan igår så fick jag köpa jätte fina jordgubbar för 25:- kilot
Så det fick självklart bli på pajen
 
 
Eftersom fyllningen är så naturell så går det lika bra att dekorera med hallon, vinbär eller kiwi.
 
 
#1 - - Anonym:

En av de vackraste pajerna jag sett. Mums 😊

#2 - - Anonym:

En av de vackraste pajerna jag sett. Mums 😊

Svar: Tack så jätte mycket! Betyder mycket att du skriver det ❤️
Sara Alfredsson

#3 - - Anna-Ida:

Hej! Den ser verkligen himmelskt god ut och jag tänkte bjuda på den imorgon när det är Norges nationaldag (bor i Norge) men jag undrar om det går att gör den idag och den blir lika fin eller om det är bäst att göra den imorgon tidigt?😊😊

Svar: Tack för dina fina ord!Det bästa är om du gör pajen helt färdig idag och sen dekorerar den imorgon.
Det kan du göra på morgonen eller precis innan servering.
Hoppas ni får en riktigt fin nationaldag!
Sara Alfredsson

#4 - - Christel :

Den är superfin det jätte god ut måste testa nån dag.

Svar: Vad roligt att du vill prova den! Den gick verkligen hem hos dom jag bjöd på <3
Sara Alfredsson

#5 - - Elsa:

Vilken härlig tårta 😍😍😍😍😍

Svar: Tack så jätte mycket! Hoppas du provar att baka den!
Sara Alfredsson

#6 - - Helena :

Ska absolut baka din paj/ tårta vid nästa besök av mina barn.
Tack för receptet.

Svar: Vad roligt! Hoppas dinna barn gillar det lika mycket som mina gjorde ❤️
Sara Alfredsson