Mazarinpaj med rabarbertäcke

Vakna rätt så tidigt imorse och kunde abolut inte somna om.
Så då fick det bli paj!
Kan aldrig bli fel med paj!
Denna pajen har en underbar smak av lime i fyllningen och rabarberna bryter av det 
söta pajskalet percis lagom.
 
Pajskal
150 g mjöl 
100 g florsocker 
1 krm salt 
1 msk grädde 
1/2 tsk vaniljpulver 
110 g smör 
1 ägg gula 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt kallt smör i mindre bitar, ägg och grädde.
Arbeta ihop till en deg förhand eller med hjälp av visp.
Kyl minst 30 min och fyll sen pajformen.
Detta receptet räcker till en rektangulär form, har du en rund hade jag gjort dubbel satts av degen.
Grädda ca 15 min.
 
Fyllning 
120 g mandelmjöl 
75 g socker 
1 ägg 
1/2 tsk vanilj essens 
skalet av 1/2 lime 
1 msk smör 
 
Smält smöret och låt det bli gyllenbrunt.
Mixa ihop allt till en jämn smet och fyll pajskalet.
Grädda ca 20 min till.
 
Rabarbertäcke 
5-6 rabarber 
1 dl vatten 
1 dl socker 
 
Dela rabarberna i tunna längder med hjälp av mandolin eller potatisskalare.
Mät ut ungefär längd och bredd.
Fläta sen rabarberna på ett bakplåtspapper.
Har du inte tid eller tålamod att fläta rabarberna kan du självklart lägga på dom 
precis som du vill!
Koka upp vatten och socker tills allt löst sig.
Vänd rabarberna över pajen och klipp rent kanterna.
Pensla med sockerlagen.
Ytterligare 10 min i ugnen och pensla 2-3 gånger undertiden.
Om pajskalet börjar bli för mörkt lägg folie över.
 
Servera varm, jummen eller kall med vaniljglass, vaniljsås eller grädde.
Perfekt till en fika i solen.
 
 
 
 
Fyllningen kan se lite ut när man först häller upp det i pajskalet men det reser sig en hel del 
 
 
Om du väljer en form med lös botten är det lättare att få ut kakan hel 
 
 
Sen valde jag också att bara täcka fyllningen med rabarber för att visa den fina kanten på pajskalet 
 
 
Mycket smak och lagom mycket fyllning