Kalv Bog med Ugnsrostade Rotfrukter

Jag älskar verkligen min slökokare!
Det blev en sen kväll igår så jag slängde allt i grytan och starta den vid 12 inatt sen fick
den stå hela natten på låg värme.
Sen blev det underbart tillbehör av alla fina rotfrukter jag köpte i saluhallen på söndagen.
Alla har nog varit i matbutiken en söndag eftermiddag och försökt hitta några fina grönsaker bland alla som ser ut att sjunga på sista versen.
Men när jag vet hos FG hallen så var allt frächare en söndag eftermiddag än vad det är en
måndag i en vanlig matbutik.
Dessutom tyckte jag att jag kom riktigt billigt undan.
 
 
Recept
 
2 kilo kalv bog 
1 dl svartvinbärssaft 
2 köttbuljongtärningar 
1/2 dl soya 
2 lökar delade i klyftor
2 solo lök delad på hälften 
33 cl mörk öl 
33 cl vatten 
 
Stek köttet med smör snabbt i en stekpanna bara så det får lite stekyta.
Lägg köttet tillsammans med övriga ingredienser i slökokaren.
Låt stå ca 8 timmar på låg.
 
Rotfrukter 
Jag hade olika sorters potatis tex blå kongo och mandel potatis.
Polka betor, vanliga morötter och lila morötter.
Dela i mindre bitar och lägg på en plåt.
Kasta runt allt med lite olja och strö flingsalt över.
Ställ i ugnen på 200 grader ca 25 min eller tills du känner att potatisen är mjuk.
 
 
Färgerna av dom olika rotfrukterna gör det till en så vacker blandning
 
 
Färgerna var lika vackra efter dom varit i ugnen.
 
 
Kalv bogen var så mör att den bara föll isär