Enkelt Grovt Bröd

Mina barn tillhör kanske ett undantag av barn som gillar riktigt grovt bröd.
Jag själv tycker inte om det men bakar det mer än gärna till barnen.
En vän till mig fick smaka på brödet igår, 
ganska säker på att hon gilla det.
"Det var så saftigt och gott att man inte ens behöver smör, jag gömde det i bilen"
Tror man kan ta det som ett okej betyg?!
Hoppas det går hem hos er också.
 
Recept 
5 dl grahamsmjöl 
5 dl vetemjöl 
1 dl kli 
2 dl havregryn 
1 dl rågsikt 
2 dl vetekross 
1 tsk salt 
5 tsk bikarbonat 
1 liter fil 
2 dl mörk sirap 
Solros och pumpafrö till dekorering (valfritt)
 
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke och rör om ordentligt.
Tillsätt resterande ingredienser och blanda tills du får en ganska lös smet.
Häll upp i två brödformar och strö över fröna.
Jag använde en ungsform i keramik därför har jag bakplåtspapper till min men om du använder 
brödformar i teflon behöver du inte det.
Grädda 1 timme 175 grader och lägg sen folie över och grädda ytterligare 1 timme.
 
 
 
Tycker brödet blir så vackert 
 
 
Låt brödet svalna helt innan du skär det