Äter Du Semlor Idag?

Idag är ju semlans dag så klart man måste baka det.
Men jag tycker att den vanliga semlan är det som ska ätas, det har varit många olika varianter på den en del konstigare än andra men orginalet är ändå godast.
Eller?
Jag följer alltid mormors recept när jag bakar semlor, lussebullar eller  kanelbullar.
Inte alltid helt lätt för hon gör allting på en höft men jag har försökt att få ut allt i mått.
Hoppas ni får en riktigt fin dag med många semlor
 
Recept 
 
800 gram mjöl 
200 gram smör 
4 dl mjölk 
1 ägg 
1 dl socker 
50 g jäst för söta degar
1/2 tsk salt 
1 1/2 tsk kardemumma 
 
 
Smula ner jästen i en bunke och strö över en del av sockert så att jästen löser sig, när det är löst
rör ner resten av sockert.
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till ca 37 grader.
Häll all vätska i skålen inklusive ägg och tillsätt sen alla torra ingredienser medans degen arbetas.
Även om degen verkar lös i början så tillsätt inte mer mjöl.
Den ska arbetas i ca 10-15 min med degkrokar och efter det kommer du ha en jämn och din deg.
Täck bunken med plastfolie och låt jäsa ca 2 timmar.
 
 
När degen har jäst arbeta snabbt ihop den och forma bullar i önskad storlek.
Täck igen med folie och låt jäsa 45 min till.
Värm ugenen under tiden till 175 grader.
Pensla bullarna med ägg och grädda ca 10-15 min.
 
 
Jag fick ut 32 bullar av min deg 
 
 
Fyll med mandelmassa, grädde och pudra med lite florsocker