Knäckig Hallon Paj

Jobbat en hel dag och kom hem lagom sliten men va så sugen på något gott. 
Titta i skåpen men har ju tre små ligister som hjälper till att töma dom.
Så när jag kommit till inikt med att hur många gånger jag än öppnar samma skåp så kommer det inte magiskt
att dycka upp något gott så var det bara att baka något gott.
Som sagt lagom sliten så det fick bli något enkelt.
Fick ett recept av en kollega på jobb och efter lite modifikation så blev det en knäckig hallon paj.
Så himmla gott med kardemumma, hallon och den knäckiga smaken.
Tycker man inte om kardemumma kan man själklart utesluta det.
 
Du behöver.
200g smör 
5 dl socker 
5 dl mjöl 
2 tsk bakpulver
2-3 msk kardemumma
2 ägg 
2 msk sirap 
2 msk vaniljpasta alt 4 msk vaniljsocker (jag tog pastan)
1 pkt frusna hallon 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och rör ihop snabbt med ägg och vanilj.
Smält smöret och rör ihop till en deg av stora smulor.
Ta ca 1/3 av degen och tryck ut i botten på en sockerkaksform.
Det ska bli lite som ett pajskal på botten.
Fördela hallonen jämt i formen och häll sen över resterande degsmulor.
Grädda ca 30-40 min i mitten av ugnen.
 
 
Låt den svalna lite i formen innan du öppnar den
Jag brukar ha bakplåtspapper i mina formar men det är bara en ide jag har absolut inget måste.
 
 
Dom stora smulorna växer ihop till en underbar kaka tackvare bakpulvret.
 
 
Servera jumen med lite vaniljsås och allt sötsug är stillat!