Ramslökspesto

I lördags hade vi en underbar tur i skogen, förutom min härliga sons 6 års trots mitt i allt.
Men mitt i allt hitta vi så mycket ramslök!
Mat galen som jag är har jag ju alltid påsar med mig för att fylla fall i fall och så det blev ca 3 små påsar ramslök.
Man måste bara vara försiktig när man plockar så man inte får med liljekonvalj!
Liljekonvalj och ramslök växer tillsammans men skilnaden är att den ena är jätte god den andra är jätte giftig så var försiktig!
 
Recept:
 
30 gram pinjenötter 
2 dl olivolja 
60 gram västerbotten ost eller annan ost med mycket smak 
120 g färska ramslöksblad
 
Jag hade köpt en pinjekotte när jag var på Sularpsfarmen för ett tag sedan så nötterna från den var helt perfekt att använda till min pesto, men oj vilket jobb att ta ut alla nötter.
Får ni möjligheten att köra förbi Sularpsfarmen så ta chansen mycket roligt att handla där
 
Lägg nötter, ramslök och hälften av olivoljan i en mixer, kör tills allt är finfördelat.
Tillsätt resten av oljan och och vänd ner osten.
Lägg upp i en ren burk och förvara i kylen.
 
 
Här är min kotte som fick stå på elementet och öppna sig
 
 
Ser ju bara så gott ut!
  
 
Underbart att ha till pasta med krämig fetaost men ta inte så mycket för där är bra krut i det 
 
 
 Ramslöken som inte gick till peston ligger nu på köksbordet och torkar 
 
 
Hoppas ni får mysigt i skogen!