Pannkakor för 1 eller 10?

Frukosten hemma hos oss kan vara kaos ibland och helt underbar andra dagar.
Med fyra egna barn och alltid en kompis eller två som sover över så blir det en del matlagning och frukostar.
Men sen helt plötsligt är ingen av barnen hemma, dom är hos kompisar eller hos sin pappa.
Även om det kan kännas tomt så är det ganska skönt att få äta sin måltid utan att någon skriker
- Jag är färdig!
- Oj jag spillde....mycket!
- Kan jag ta den sista?
(fast man inte fått en första själv) 
Men ja det är livet som mamma och jag skulle inte byta det för något i världen!
 
Men tillbaka till pannkakorna.
Receptet är lika enkelt att göra till en, fem eller 20 personer.
 
Grund recept:
1 ägg 
1 dl mjöl 
1 msk smält smör 
1/2 tsk bakpulver  
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 krm salt
1 dl mjölk 
 
Blanda mjöl och bakpulver i en skål.
Tillsätt resten och rör ihop till en jämn smet.
Det blir ca 2-3 pankakor på denna sats beroende på hur tjocka du vill ha dom.
 
 
Så vill du tex ha pannkakor för 5 personer så gångar du grundreceptet med fem.
5 ägg 
5 dl mjöl 
5 msk smält smör 
2 1/2 tsk bakpulver 
2 1/2 tsk vaniljpulver
2 1/2 krm salt 
5 dl mjölk 
 
På detta recept får du ca 10-15 pannkakor
 
Jag gillar tunna och krispiga pannkakor medans barnen gillar dom lite tjockare.
 
 
Servera med sirap, honung, färska bär bara fantasin sätter gränser!