Lördags Tårta

Det kommer inte gäster och det är inte någon som fyller år...idag äter vi tårta
enbart av den enkla anledningen att jag älskar min familj mer än allt.
Det tycker jag absolut är värt att fira!
Så här är min 
Jag-har-världens-bästa-familjTårta
 
Du behöver 
 
Botten till 17 cm form:
4 ägg 
200g socker 
150g mjöl 
2 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 
 
Limefyllning 
150 gram  mjukt smör 
375 gram florsocker 
2 st lime 
 
Chokladganache:
5d Grädde 
200 g Mjölkchoklad 
300 g Mörk choklad
 
Börja med att vispa ägg och socker pösigt, tar ca 8 min med elvisp att få det riktigt fluffigt 
Tillsätt resterande ingredienser försiktigt och grädda på 175 grader i ca 35 min.
Medans bottnarna svalnar så gör chokladganachen.
 
Bryt ckokladen i små bitar och lägg i en bunke, gärna av rostfritt stål eller glas.
Koka upp grädden och häll över chokladen.
Låt stå några minuter innan du börjar röra ihop till en blank chokladsås.
Låt stå i rumstemperatur och svalna.
Det tar ganska lång tid för den att stelna till.
Så bli inte orolig efter 30 min!
 
När bottnarna har svalnat helt och ganachen har börjat stelna till så är det dags att
göra limefyllningen.
Blanda det mjuka smöret med florsocker och rivet skal av 2 stycken lime tills det blir en massa.
Tillsätt ca 4 matskedar av limesaft tycker du att det blir för surt med så mycket lime kan du byta ut 1-2 matskedar med vatten.
Jag tycker dock att limen balanserar florsockert och ger en frisk smak.
 
Nu är det bara att bygga ihop tårtan så sprid ut limefyllningen på bottnarna. gärna lite ut på siderna.
Kyl den ca 20 min och börja sen arbeta på ganachen så som du vill ha det.
Jag dekorera min tårta med kanderade mandlar och jordgubbar.
Bara fantasin sätter gränser!
 
 
Vad hade varit din favorit topping på denna tårtan?
 
 
Eller hade du valt en annan fyllning?
 
 
Nu ska jag i alla fall fira med min familj!
Hoppas ni alla får en mysig helg...Kram på er!