Havrekakor med Salt Karamell

Underbart goda havre kakor som jag är uppvuxen med.

Mamma baka alltid dessa till kalas men hon kokte chokladkola och jag valde att använda karamelliserad mjök som jag kokade i några minuter.

Dom är helt lagom storlek till att ha på ett fika bord och lagoms söta till både kaffe eller saft.

Saltet ovan på gör det till en perfekt brytning.

 

Du behöver:

 3 dl Havre 

 300 gram Smält smör 

3 dl Socker 

5 dl Mjöl 

4 tsk Bakpulver 

1 ägg 

 

Fyllning:

1 burk Karamelliserad mjölk 

Flingsalt efter smak 

 

Rör ihop alla torra ingredienser och häll över det smälta smöret.

Rör ihop lätt, tillsätt ägget och rör ihop helt.

Denna smeten räcker till 1 plåt normal stora muffinsformar eller 2 plåtar små.

Jag valde att göra mina i små då jag tycker det ser mer aptitligt ut och man får

inte lika dåligt samvete när man tar två!

Klicka ut smeten i formarna och tryck en liten fördjupning i varje smet.

Grädda på 175 grader ca 12 min.

 

Fyllning:

Jag koka den karamelliserade mjölken lite bara för att få en fastare konsistens och sen är den

även lättare att hantera när den är varm.

Strö flingsalt efter smak över fyllningen direkt efter och låt stå kallt.

Kakorna går jätte bra att frysa.

 

  
Super enkla att göra med ingredienser man oftast har hemma 
 
 
Jag hade rosa salt för att det är dekorativt men det går bra med vanligt flingsalt
 
 
Går hem hos både vuxna och barn
 
 
Kommentera gärna med vad ert favorit bakverk med karamelliserad mjölk är och om ni
har något tips på vad jag borde provbaka!
 
#1 - - Louise:

ÅH dessa minns jag! Det godaste var dock havresmeten innan den var i ugnen! ;)