TacoBröd med Ramslök

Idag har det regnat mer eller mindre hela dagen så det var ett perfekt tillfälle att baka.
Så jag stoppa huvudet i kylen och hitta rester från fredagens taco mys.
Tacofärs, riven ost och champinjoner var från fredagen sen vispa jag även ihop vitlökssmör att bre på.
 
Du behöver:
 
Deg:
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk socker
½ tsk salt
800 g mjöl
 
Fyllning 
Tacokött alt valfritt kött
Riven ost 
Champinjoner
smör 
Vitlök 
Ramslök
 
smula ner jästen i en bunke och tillsätt sockert, jästen kommer då att sakta smälta.
Värm mjölken till fingervarm och häll sedan över jästen.
Tillsätt salt, margarinet i mindre bitar och sist mjölet.
Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa ca 45-55 min.
 
Under tiden förberede jag smöret, jag vet att ramslök inte är vanligt så det går bra att hoppa över det i smöret om man inte kan få tag på det.
Jag blanda ca 100g smör med 1 klyfta vitlök och 3 msk ramslök.
 
Kavla ut degen till en lång rektangel och bre på smöret, strö över ost, kött ooch svamp.
Rulla ihop precis som man gör med kanelbullar.
och dela sedan rullen på mitten men inte hela vägen ner.
Nu kommer det kluriga vilket är att rulla degen till en snigel utan att något ramlar ut och en placera den i en sockerkaksform.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 40 min.
Låt svalna i formen.
Mina barn tycker den är lika god kall som varm därför är den perfekt att skicka med på utflykter.
 
 
Man kan välja att göra den utan kött och ha tex fetaost och spenat istället, bara fantasin sätter gränser.
 
 
Jag åt min del idag med lite sallad och turkisk yoghurt.
 
 
Smaklig Måltid!