Super Saftig Saffran och Apelsin Kaka

Vad är mer jul än saffran?
Men man måste ju få smygstarta lite och testa sig fram till dom absolut godaste recepten.
En av mina absoluta favoriter är denna mjuka kakan som jag smaksätter på så många olika vis.
Hemligheten är att inget eller bara en liten del av smöret smälts.
Jag kommer dela med mig av fler varianter snart!
 
Du behöver:
 
5 1/2 dl mjöl 
2 tsk bakpulver
140 g smör 
2 1/5 dl socker 
skalet av en halv apelsin 
2 ägg 
2 1/3 dl mjölk 
2 msk apelsin saft 
1 paket saffran
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Värm upp apelsinsaften precis så den kokar och tillsätt saffran.
Ställ sen i kylen så den får svalna helt.
Detta är för du ska få ut så mycket smak som möjligt. 
Om du inte vill eller inte har tid så går det bra att blanda saffraen med smöret men du mister en del färg och smak.
Vispa smör, socker och apelsinskal till en ljus massa. 
Tillsätt äggen ett i taget och vispa ihop ordentligt i mellan.
I en separat skål blanda ihop mjöl och bakpulver.
I ytterligare en skål blanda mjölken med apelsinsaften, när du gör detta kommer mjölken förmodligen att skära sig men det är helt okej.
Vispa ner lite åt gången från varje skål ner i smör blandningen, börja med mjölmixen.
När allt är ihop vispat smörj en form och häll över, du kommer ha en ganska tjock smet den blir absolut inte som en vanlig sockerkaks smet!
 Grädda ca 45-55 min i mitten av ugnen.
 
 
Dekorera gärna med lite florocker eller gör en glasyr och ringla över
 
 
Jätte vacket att dekorera med rivet apelsinskal ovan på
 
 
Vad är era favorit/kan inte leva utan smaker till jul?
 
 

#1 - - Ewa Nilsson:

Hittade din blogg idag på Pinterest. Igår bakade jag kokostoppar smaksatta med saffran och rivet skal o saft från apelsin. Jättegott. Ska absolut prova din sockerkaka. Tack för de recept jag hunnit läsa hittills. Fortsatt trevlig helg. Ewa