Svarta Cupcakes och Enhörningar

Ibland måste man få ha lite mysigt och lite gott fast det är en helt vanlig vardag.
Jag jobbar ju inom vården så jag har ofta lediga dagar mitt i veckan.
Så förra veckan ville jag överraska barnen med något lite gott och roligt så varför inte svarta cupcakes?
Kan säga att dom gick verkligen hem!
Beroende på hur man väljer att dekorera dom kan dom passa lika bra till nyårsfirande, 30 års festen
eller vad du än vill fira!
 
Du behöver:
175 gram margarin 
2 1/2 dl socker 
2 dl kakao
1 dl mjöl 
2 ägg 
1 krm salt 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält margarinet och stäng sen av plattan.
Tillsätt alla ingredienser utom äggen rakt ner i kastrullen och rör till en jämn smet.
Tillsätt ett ägg och rör ihop och sen nästa.
Du bör nu ha en tjock och glansig smet.
Fyll dina formar ända upp till kanten, eftersom det inte finns bakpulver i receptet
så ökar dom inte mycket i storlek 
Det är en tjock smet så har du inte formar av en stadig kartong som mina på bilden föreslår jag absolut 
att grädda dom i en muffinsplåt annars riskerar dom att bli platta.
Grädda ca 10-12 min , som ska vara lite kladdiga i mitten.
 
Frostingen
 
Du behöver:
150 g smör
3 dl florsocker 
1 dl kakao
1 tsk extra svart färg gele
 
Medans kakorna svalnar så börja med frostingen för även den behöver vila ett tag.
Vispa smör och florsocker ca 10 min med elvisp.
Då blir du av med den starka smörsmaken på din frosting och det kommer inte att kännas så fettigt som smörkräm lätt kan göra.
Det är värt det!
Tillsätt kakao och färgen.
Jag har upptäckt att när man ska färga något svart så är det precis som att färgen
behöver tid att mogna.
Till en början kan den se lite mörkgrå ut men om du lägger den i en spritspåse och låter den vila 20-30 min kommer du att ha en underbart svart frosting.
När du är säker på att kakorna är helt kalla så är det bara att spritsa precis så som du vill ha det.
Tycker du att frostingen känns lite hård går det bra att tillsätta 1-2 msk mjölk.
 
 
Jag hitta dessa helt underbara formar och caketoppers på flying tiger för 10:-
 
 
Lite rosa socker på det så va allt perfekt 
 
 
Stadiga på utsidan...
 
 
Helt underbart kladdiga på insidan!
Glöm inte att ni får gärna tagga mig på instagram: Unik.s 
Jag vill så gärna hur ni bakar!
#1 - - Anonym:

Färgade du inte muffunssmeten?

Svar: Nix ingen färg i smeten bara frostingen.
Hoppas du provbakar, tagga gärna om du lägger ut på Instagram.
Kram
Sara Alfredsson

#2 - - Josefine:

Såå coola (och säkert jättegoda)!