Chokladpaj med Färska Hallon

Jag älskar möllan!
En hel låda med hallon, 12 askar för 40 kronor!
Så då fick det ju bli en paj där hallonen är stjärnan och vad är godare till hallon än choklad?
 
 
 Pajskal
120 g mjöl 
100 g florsocker 
1 krm salt 
1 msk grädde 
50 g kakao 
110 g smör 
1 ägg gula
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Tillsätt kallt smör i mindre bitar, ägg och grädde.
Arbeta ihop till en deg förhand eller med hjälp av visp.
Kyl degen minst 30 min och fyll sen pajformen.
Detta receptet räcker till en rektangulär form, har du en rund hade jag gjort dubbel satts av degen.
Grädda ca 15 min.
 
 
Fyllning 
120 g mandelmjöl 
75 g socker 
1 ägg 
3 rutor lindt mörk choklad (30 g valfri choklad)
2 msk smör 
 
Blanda ihop socker och mandelmjöl.
Smält smöret och låt det bli gyllenbrunt.
Lägg i chokladen, låt det smälta ihop och häll över dom torra ingredienserna.
Tillsätt ägget, rör ihop allt till en jämn smet och fyll pajskalet.
Grädda ca 20 min till.
 
Låt svalna helt och toppa sen med hallon, choklad flagor och myntablad.
 
 
 
 
Botten är så underbart frasig 
 
 
 
Servera med lite chokladsås ringlad över kakan