Födelsedags Tårta Delux

Man fyller ju bara 10 år en gång och då måste man göra det ordentligt 
Min underbara dotter älskar choklad så det fick så klart bli en ordentlig
och saftig chokladtrårta med massa gott i!
 
Botten en liten och en stor form 
200g smör eller margarin 
3 1/2 dl socker
2 dl mjölk 
1 1/2 dl kakao 
1 msk bakpulver 
5 1/2 dl mjöl 
1/2 tsk salt 
5 ägg 
 
Smält smöret och tillsätt mjölken.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och häll sen över mjölkblandningen.
Rör ihop lätt och tillsätt äggen.
Vispa till en jämn smet.
Häll upp i formarna.
Grädda ca 30 min 200 grader.
Låt svalna helt.
 
Jag fyllde understa botten med vaniljkräm och ananas.
Den mindre med mosad banan.
 
Smörkräm 
100g marabou daim 
300g smör 
4 dl florsocker 
 
Smält chokladen över vatten bad och ställ till sidan.
Vispa smör och florsocker lent.
Tillsätt chockladen sammtidigt som du vispar.
Täck tårtan med ett jämt lager.
Kyl innan nästa steg.
 
Chockladganache 
150 g mörk choklad 
1 1/2 dl grädde
 
Värm grädden tills den precis kokar och ta den sen av plattan och tillsätt 
chokladen som är grovt hackad.
Rör tills den är helt jämn och låt svalna lite.
Täck tårtan ytterligare en gång.
Och sen är det bara att låta fantasin styra när du ska dekorrera.
 
Min tanke var först att beställa en färdig tårta så detta blev tyvärr en sista
minuten tårta på kvällen igår så hade jag planerat bättre så hade jag haft mer hemma att leka med.
Men den blev god ändå!
 
Lämna gärna en kommentar på vad ni dekorerat med eller vad ni har haft för fyllning!
 
 
 
Det blev lite kinapuffar och annat som dekoration 
 
 
 
 
 
#1 - - Mikaela:

Det ser underbart gott ut :D

Svar: Tack så mycket!
Sara Alfredsson

#2 - - amandafelicia.com:

Men åh vad god den såg ut!

Svar: Tack! Hoppas du provar att baka den!
Sara Alfredsson

#3 - - Fröken:

Mumma kardemumma vilken läckerbit! ;-)

Svar: Tackar! Blev så sugen på kardemummabullar nu när jag såg din kommentar, blir nog något att klura på hur man kan göra det med en twist ;) Tack för inspon!
Sara Alfredsson