KöttfärsPiroger med Fetaost

Efter en fartfylld lördag så passa vi på att ta en lugn söndag och bakar piroger.
Dom är enkla för barnen att värma när dom kommer hem nu 
dom sista dagarna innan lov.
Jag gjorde min fyllning redan igår eftersom jag tycker köttfärsen är lättare att jobba med kall.
 
Fyllning:
500g köttfärs 
100g oliver mixade
200g fetaost i små kuber
1 gul lök 
Krydda efter smak 
 
Stek köttfärsen med fin hackad lök.
När den är helt stekt tillsätt krydda och oliverna, jag valde att mixa mina så barnen inte
skulle se att dom fanns där.
Tillsätt fetaosten när köttet svalnat lite så den inte smälter direkt.
Jag hade en lite krämigare och en hårdare fetaost för jag gillar blandningen av det.
 
Du behöver till degen:
3 msk naturell olja 
2 dl mjölk 
1 dl vatten 
500g mjöl 
25 g jäst 
1 ägg 
1 tsk salt 
 
Börja med att värma mjölk och vatten fingervarmt.
Tillsätt sen jästen och blanda tills den löst sig helt.
Tillsätt sen resterande ingredienser men mjölet sist av allt.
Knåda ihop ordentligt, gärna med maskin och låt sen jäsa i 40-60 min.
När degen är färdig jäst ta upp den på mjölat bord och gör ca 20 plättar.
Fyll och tryck igen kanterna med en gaffel.
Grädda ca 10 min 200 grader.
 
 
Vad har ni för fyllning i era?