LusseLängder med Mandelmassa

Lussebullar i alla ära men jag tycker dom blir lite torra ganska fort.
Så jag prova mig fram lite och då blev det som en vetelängd med mandelmassa.
Ohh gud vad gott det blev, absolut en ny favorit här hemma.
 
Vetedeg:

0.5 g Saffran 

5 dl Mjölk 

50 g Jäst

1 dl Strösocker

1 Ägg

0.5 tsk Salt

150 g Margarin

850g Vetemjöl

Smält 50g av margarinet och blanda ner saffranen.

Tillsätt mjölken och värm till ca 37 grader.

Blanda ut jästen med ovanstående, socker och salt.

Tillsätt mjölet, ägg och resterande av margarinet.

Arbeta till en jämn deg och låt jäsa ca 2 timmar vid en plats där det inte finns drag.

Kavla ut rektanglar, riv över mandelmassa och fläta ihop.

Jag valde att grädda mina på en baguette plåt för dom inte skulle bli så platta.

200 grader i ca 15-20 min.

 

 

 
Mandelmassan gör att dom håller sig lite saftigare men kan sjävklart uteslutas.
 
 
Min baguetteplåt används till mycket 
 
 
Idag blev det fika mys med min 4-åring