Banankaka med mönster

Var och handla idag med en vän och när vi skulle stoppa matkassarna i bagaget så låg där tre mindre roliga bananer efter förra helgens cup.
Hon ville kasta dom men jag har lite svårt för det med att kasta mat, man kan nästan alltid hitta
någon användning för det!
Så jag tog hem dom och tänkte göra min vanliga banankaka.
Men så klart har jag lite dålig koll på vad som finns i mina skåp så det blev lite improvisering.
Något snällt barn hade tagit det sista sockert till sina flingor och en annan som var sötsugen hade tagit halva mitt mörka choklad som jag gömt längst in i ett skåp.
Där jag trodde ingen skulle hitta det, så var det ju inte!
Min 6-åring är som en blodhund när det gäller choklad men bryr sig inte om något annat godis.
I alla fall här kommer receptet.
 
Du behöver:
 
3 glömda en längre tid bananer eller ordentligt mogna i alla fall 
3 1/5 dl mjöl 
100 g smör 
4 msk creme fraich, youghurt eller liknande
50 g choklad 
2 ägg 
1,5 tsk bakpulver 
1/2 dl kakao 
1 tsk vaniljpulver 
1 krm salt
 
Sätt ugnen på 200 grader.
Mixa bananerna eller tryck sönder dom med en gaffel, kände mig lite lat
idag så jag körde dom i mixern.
Smält smöret och blanda ihop med bananerna.
Tillsätt ägg, mjöl, bakpulver, creme fraich/youghurt och salt.
Blanda ihop till en jämn smet.
Dela nu smeten i två skålar/bringare.
Smält chokladen och tillsätt i en av smetarna, blanda ner kakaon i samma smet.
Rör om till en jämn smet.
I den andra smeten tillsätter du vaniljen.
Lägg bakplåtspapper i en form eller smörj och bröda.
Häll i en av smeterna mitt i formen och fortsätt sen varva dom för att gå mönstret av ringar.
(Alltså häll alltid i mitten av smeten även när du fyller på med mer)
Grädda ca 20-25 min.
Låt svalna lite innan du delar upp den.
 
 
Blir ett så härligt mönster på kakan
 
 
även efter den är gräddad