Maräng Bakelse

Söndag, tråkigt väder och det händer absolut inget idag.
Då tycker jag man kan pigga till dagen lite med en god bakelse.
Så det fick bli en maräng botten med geicha grädde och färska bär, så gott!
Min sambo är inte så förtjust i söta bakverk men till och med han älska dessa när vi provsmaka.
Och det är verkligen ett bra betyg!
 
Jag hade gjort min Geisha fluff  redan sen innan men tänk på att den måste stå minst 6 timmar
och svalna innan den går att vispa.
Har du inte tid eller bara inte vill vänta så går det sjävklart att bara att använda bara grädde.
 
Geisha fluff:
 80 gram geicha
3 dl grädde 
 
Smält geisha i grädden på låg värme men det får absolut inte koka.
Låt svalna innan du täcker över skålen så det inte bildas kondens.
 
Recpet marängbotten:
3 ägg vitor 
2 1/2 dl socker 
1 1/2 tsk marsanpulver (kall vispad vaniljsåspulver)
 
Vispa ägg och hälften av sockert till ett vitt hårt skum.
Tillsätt resten av sockert och marsanpulvert.
Vispa till marängen får hårda toppar.
Spritsa ut rondeller på ca 10 cm i diameter och sen ett till två var för att ge det en kant.
Grädda i ca 1 timme 100 grader.
 
Fyll och dekorera precis innan servering.
Jag använde färska jordgubbar och blåbär för det fanns hemma i kylen.
Men det går med vindruvor, hallon och en massa andra frukter.
 
 
 
Känns som sommar!