Jätte Cupcake

För många år sedan fick jag en form av min mormor när vi var i danmark men den blev aldrig använd och
hamna långt bak i ett skåp.
Men när vi var på dollarstore sist så såg jag att dom hade en exakt likadan och lusten att
baka i den kom flygandes tillbaka!
Tänkte överraska mina barn med en jätte muffins till efterrät.
Snacka om att dom blev överraskade!
 
 
 
Recept:
330 gram smör 
6 dl mjölk 
7 ägg 
6 dl socker 
3 msk vaniljsocker 
3 dl kako 
5 tsk bakpulver 
8 dl vetemjöl 
 
Smält smöret och tillsätt mjölken.
Vispa ihop ägg och socker pösigt, tillsätt alla torra ingredienser och häll sist över mjölkblandningen.
Smörj formen noga i alla veck.
Häll upp smeten och grädda ca 30-40 min 175 grader.
Använd en test sticka för att se så kakan är klar.
Låt kakan svalna helt.
 
 
 
Kakan kan behållas som den är eller så häller man glasyr över toppen på kakan.
 
Glasyr:
75 gram smör 
1/2 dl kokt starkt kaffe
1/2 dl kakao 
5 dl florsocker 
 
Smält smöret och tillsätt övriga ingredienser.
Låt svalana lite.
Placera kakans topp över ett galler så överflödig glasyr kan rina av.
Häll över i omgångar och dekorera med strössel
innan det stelnat helt.
 
 
 
Underbar kaka med super god glasyr