Hemmagjorda Proteinbars - Nötter

Jag ska inte ljuga jag har noll intresse när det gäller träning och jag äter gärna gott utan att kolla
en extra gång på kalorierna.
Jag vet att jag borde men vad är livet om man inte får äta gott?
I alla fall så håller min äldsta son L inte med mig.
Han har valt bort all läsk, godis och annat onyttigt eller äter det i mycket små mängder.
Det är tack vare han som vi har mer fruktsallad och grönsaksmys än godis på våra myskvällar.
Hans intressa för träning är för att han spelar americansk fotboll, inte en så vanlig sport men
större än man tror i Sverige.
Nu måste jag ju få vara mamma och skryta lite L är så grym!
Deras tränare har sagt till nu att dom måste äta något litet efter träningen och L vill så gärna ha proteinbars.
Man det finns ju så mycket i dom som inte kan vara så bra, konserveringsmedel och så.
Så klart kommer mamma till räddningen och bakar egna!
Jag valde att ha i proteinpulver i hans men det kan man absolut utesluta.
 
Recept 
 
75 gram pumpa frö 
75 gram solrosfrö 
3 msk sesamfrö
4 msk chia frö
60 gram kokos falkes 
150 gram valfria nötter tex valnötter, mandel, cashew
50 gram tranbär alt russin 
2 dl honung 
1/2 dl kokos olja 
(40 gram protein pulver)
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Hacka nötterna i mindre bitar och rör ihop med resterande torra ingredienser.
Smällt kokos oljan och blanda den med honungen.
Häll över blandningen med nötter.
Nu kommer ett prov på styrka.
Rör ihop allt till tills det sitter ihop.
Det tar tid, styrka och vilja men det går!
En stor skål med höga kanter är inte fel, jag börja för smått.
När det är gjort så tryck ut smeten i en ungsfast form, min var ca 20 x 20 cm då jag vill ha dom lite högre.
Grädda i ugnen ca 15-20 min.
Låt svalna i kylen minst 1 timme gärna över natten innan du skär dom.
 
 
 Lägg bakplåtspapper i mellan så dom inte klibbar ihop 
 
 
Går bra att förvara i kylskåp eller rumstemperatur