Födelsedags Buffe

Mamma fyllde år för ett tag sedan och självklart är det jag som står för maten!
Så det fick bli buffe med lite lite utländsk insperation.
Det fanns allt från vanliga hamburgare till bosnisk sudjuk och rödbetshummus.
Jag ska försöka uppdatera med alla recept och tips under dessa dagarna men börjar med hamburgarna för dom blev populära både på festen och efter att jag hade lagt upp en bild på facebook.
 
Mini Hamburgare
 
Burgare 
600 g köttfärs 
1 stor lök 
1 klyfta vitlök
salt
peppar 
1 1/2 tsk sriracha
2 ägg 
 
Eftersom mina barn är experter på att hitta lök i burgare och då inte äter det så kör jag alltid lök, vitlök, ägg, sriracha och kryddor i en mixer tills det är helt slät och rör sen ner i färsen.
Självklart kan man hacka det som vanligt och blanda ner med övriga ingredienser i färsen.
Forma små burgare ca 8-10 cm i diameter och stek tills klara.
 
Hamburgarbröden 
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1 tsk socker
11 dl mjöl 
1 ägg
sesamfrön
 
Sätt ugnen på 225°C.
Smula ner jästen i en bunke, häll över socker och salt.
Smält smöret och häll i mjölken det ska vara fingervarmt.
Häll över jästen och rör tills allt löst sig.
Tillsätt nästan allt mjöl.
Arbeta degen 10 minuter i maskin eller 15 minuter för hand.
Låt jäsa ca 40 minuter i bunken, jag jäser alltid under plastfolie men det är en smaksak.
Knåda degen lätt med resten av mjölet.
 
Forma ca 40 små bollar och platta sen till dom så dom får formen av hamburgarbröd.
Låt jäsa ytterligare  30 minuter.
Pensla bröden med ägg och strö över sesamfröna.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.
Låt bröden svalna helt innan du delar.
Hoppas dom blir lika uppskattade hos dig som det blev hos oss!
 
 
 En tandpetare i varje burgare så håller allt sig på plats!
 
 
 
#1 - - Anonym:

Hej, vart hittar man dem söta tandpetarna i hamburgaren? Med vänlig hälsning,
Jessica

Svar: Dom köpte jag på Systrarna Greene för ganska längesedan.
Men visst är dom underbara!
Sara Alfredsson

#2 - - Anonym:

Ja så söta! Ska kika där, tack tack ☺️

#3 - - Anonym:

Ja så söta! Ska kika där, tack tack! ☺️