Födelsedags Tårta

Jag fick äran att baka en tårta till en stor tjej som fyllt 10 år.
Så igår började jag förbereda, fundera på dekorationer och självklart baka.
Det blev en chokladtårta med hallonmousse fyllning, spacklad med smörkräm och täckt med dumle grädde.
Jag eftersom det var lite sista minuten och helgen redan var bokad egentligen tog jag en liten genväg.
Det blev hallonmousse från ekströms men den var lika god för det.
 
Dumle grädde
9 dl grädde 
200 gram dumle
 
Eftersom jag tycker det blir lättast att vispa grädden så det går att spritsa efter 12 timmar så
gjorde jag den kvällen innan.
Värm grädde och dumle på låg värme tills dumlen är helt smält.
Den får absolut inte koka.
Låt grädden svalna helt innan du lägger något över annars kommer det att bli kondens
som droppar ner i grädden.
 
Kakan 
 
100 gram smör eller margarin 
1 dl mjölk 
3 1/2 dl socker 
 1/2 dl kakao 
1 tsk bakpulver 
1 tsk vaniljpulver
3 dl mjöl 
1 krm salt 
3 ägg 
 
Smält smöret och häll över mjölken, låt svalna lite.
Vispa socker och ägg pösigt.
Tillsätt alla torra ingridienser i ägg blandingen och häll sen över mjölken.
Vispa ihop till en jämn smet.
Grädda ca 30 min 200 grader.
Låt svalna helt innan den delas.
 
När kakan är helt sval bred på hallonmoussen.
Jag ställde tårtan kallt medans jag vispa ihop smörkrämen.
 
Choklad smörkräm
 
100 g choklad
4 dl florsocker
300 gram smör
 
 Vispa smör och florsocker mjukt.
Smält chokladen i micro eller över vattenbad.
Tillsätt till smörblandningen samtidigt som den vispas.
 
Täck tårtan med smörkräm och täck sen med plastfolie och förvara kallt.
 
Dag 2 
 
Täck ovansidan av tårtan med grädde och spritsa sen runt kanterna.
Dekorera och servera.