Kalv Ytterfile med Sötpotatis

Bara för att det är vardag behöver man inte äta vardagsmat.
Idag kände vi för att lyxa till det lite här hemma så det blev marinerad
kalvytterfile med klyftpotatis på sötpotatisar
 
Du behöver:
 
ca 120-150 gram ytterfile per person 
vitlök 
olja 
krydda efter smak 
ca 1/2 sötpotatis per person 
 
Börja med att ta fram köttet och skiva det.
Marinera i kryddor, skivad vitlök och olja låt ligga framme tills det blir rumstempererat.
 
Dela under tiden sötpotatisarna i klyftor och olja in på en plåt.
Tillaga dom i ugnen 175 grader ca 30 min 
 
Stek köttet ca 1,5 min på varje sida för att få det medium 
Jag stekte mitt kött på en grillpanna av gjutjärn.
 
Servera med valfri sås och grönsaker.
 
 
Hela köket doftar underbart efter denna måltiden 
 
 
Jag hade crame fraiche med lite dill i till min stek