Helstekt Kalkon med Sås och Potatis

Kalkon är något av det godaste jag vet och speciellt helstekt.
Tycker det är så enkelt att göra då det egentligen inte kräver så mycket aktivt arbete även om det tar lång tid att göra.
Jag köpte en kalkon på ca 4 kilo som jag tina i kylen under natten.
 
Du behöver:
Kalkon 
Smör 
kryddor/örter
Lök 
Grädde 
Mjölk 
Mjöl 
 
Börja med att försiktigt lyfta skinnet från köttet och krydda sen mellan skinn och kött.
Lägg in några bitar smör, lite örter och lök.
Smörj skinnet med olja eller smör och krydda även där.
Man kan fylla kalkonen med en massa olika fyllningar men ingen i min familj tycker om det så jag brukar bara lägga in en liten lök och en hel del smör.
Lägg kalkonen på en plåt och stek i ugnen på 175 grader ca 45-50 min per kilo.
 
 
 
När kalkonen är klar blir det en underbart god sås på spadet från stekningen.
Häll upp spadet i en kastrull och blanda med mjöl tills du får en lagom tjock redning.
Tillsätt ca 5 dl mjölk och 1 dl grädde och koka upp.
Om du tycker att såsen blir för tjock tillsätt mer mjölk alt grädde
Servera gärna med kokt potatis eller en gratäng.
 
 
Köttet faller av benet för det blir så mört 
 
 
Och man har lunchlåda till flera dagar!