Flätat Bröd Med Fyllning

Jag är ingen person som tycker om bröd speciellt mycket till frukost, för utom stekpannebröd.
Men bröd till maten uppskattar jag väldigt mycket.
Så detta brödet är ungefär som ett vanligt fransbröd fast med en god fyllning som överraskning.
Jag fyllde mitt med hackade oliver och fetaost men här är det bara fantasi och 
smak som sätter gränser.
 
Du behöver 
50 g Jäst 
5 dl Vatten 
0,5 dl Olja 
1 Ägg 
1 tsk Salt 
ca 13 dl Mjöl 
 
Lös upp jästen i rumsvarmt vatten och tillsätt sen resterande ingredienser.
Arbeta ihop till en smidig och följsam deg.
Låt jäsa ca 1 timme i bunken med plast över.
Jag jäser aldrig under handduk då jag har fått lära mig av min mormor att det torkar ut degen.
Så alltid plastfolie över när jag bakar.
 
När det har jäst färdigt så börjar det roliga.
Jag valde att göra mitt bröd i en 5-fläta så jag dela upp degen i 5 delar.
Vill du göra en vanlig fläta så dela upp degen i 6 delar och gör 2 olika flätor.
Rulla degen till långa längder och platta sen ut med en kavel och lägg fyllningen i mitten.
 
 
Knip sen ihop kanterna så det blir som en rund korv igen
 
 
Vänd skarven ner och gör samma med resterande degbitar 
 
 
När alla bitar är klara så är det dax att börja fläta.
Var bara försiktig så inte degen öppnar sig eller går sönder, tänk även på att alltid ha skarven neråt.
När flätan är klar flytta den till en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ca 45 min till.
Pensla med ägg, krydda om du vill det och sen in i ugnen på 175 grader ca 30 min.
Låt brödet svalna helt innan du skär upp det, gärna på galler.
 
 
 
 
Vad smaksätter du ditt bröd med?