Kokosmuffins med Lime Frosting

Var ute och handla lite igår och blev så otroligt sugen på något som smaka riktigt fräscht och nästan lite syrligt.
Kan säga att det är inte många cafe som har det. 
Inte i närheten där jag var i alla fall. 
Så iväg och köpte lime och hem och provbaka.
Det resultera i muffins med kokos och en frosting med tydlig lime smak.
Jag dricker ju inte kaffe som jag skrev i mitt förra inlägg men både jag och barnen tyckte dessa var super goda med ett glas flädersaft.
Så det blev en fikastund på balkongen igår kväll.
Här under hittar du receptet.
 
Du behöver 
 
120 gram smör eller margarin 
3 ägg 
 2 1/4 dl socker 
2 tsk bakpulver 
3 dl mjöl 
120g kokosflingor
1 1/2 dl kokosmjölk
2 tsk vaniljsocker
 
Börja med att separera äggen och vispa vitorna till ett hårt skum.
I en annan bunke vispa margarin och socker pösigt, jag valde margarin till denna kakan för jag hade bara smör hemma så det räckte till frostingen.
Tillsätt gulorna och och vispa ihop.
Mät upp alla torra ingredienser och blanda dom med varandra.
Varva nu kokosmjölken med dom torra ingredienserna ner i bunke nummer två och vispa till
en jämn smet.
Sist vänd ner äggvitorna i smeten men vispa inte, det gör inget om man ser lite äggvita här
och där som inte är helt inblandad med resten av smeten.
Mina blev mini muffins och det blev riktigt många av dom, för att lättare få ut smeten i formarna så kan man hälla smeten i en engångssprits och klicka ut i formarna.
Självklart inget nödvändigt men jag kan tycke att det är svårt att pricka små formar annars och att
få ungefär lika mycket i dom.
Grädda i ugnen ca 10 min på 175 grader, låt dom vara inne lite längre om du gör stora muffins då mina är mini.
 
Lime Frosting 
 
Du behöver
 
120 gram  mjukt smör 
375 gram florsocker 
2 st lime 
 
Jag glömde självklart att ta ut smöret ur kylen men då fungerar det jätte bara att värma det några sekunder i micron på en tallrik med en mugg över.
Blanda det mjuka smöret med florsocker och rivet skal av 2 stycken lime tills det blir en massa.
Tillsätt ca 4 matskedar av limesaft tycker du att det blir för surt med så mycket lime kan du byta ut 1-2 matskedar med vatten.
Jag tycker dock att limen balanserar florsockert och ger en frisk smak.
När muffinsen är helt kalla så är det dax för frostingen, mina är spritsade men man kan göra precis som man vill här.
 
 
Dessa var helt perfekt storlek för att kunna ta två utan dåligt samvete 
 
 
Ett glas flädersaft i solen på balkongen var inte helt fel.