Rödbetsbaguetter med Fetaost

 Ville prova något anorlunda idag och jag har aldrig någonsin bakat med rödbetor så jag var ju bara tvungen att prova det.
Så det blev ner till ica och köpa färska rödbetor.
Hade lite fetaost över också så det åkte med ner i degen.
Det viktiga med baguetter är egentligen inte alla tillbehör utan att man använder ett bra mjöl.
Jag har en baguetteplåt endast av den andledning att jag fick det av min mormor.
 
Detta behöver du:
3 färska rödbetor 
900g mjöl 
7 dl kallt vatten 
12 gram jäst 
 
Receptet är ganska enkelt då det i princip bara är att kasta allt i en bunke.
Börja med att riva rödbetorna på den fina sidan av rivjärnet alternativt mixa det i en mixer med en del av vattnet.
Mät upp mjölet och ner i en bunke, smula över jästen och häll över vattnet.
Om du inte mixa rödbetorna med med vattnet så ner med dom också nu.
Låt degen arbeta i ca 10 min med degkrokar eller det alternativ du har till din köksmaskin.
Nu ska det jäsa i 2 timmar.
Jag väljer att lägga plastfolie över när jag jäser mina degar då jag lärt mig som liten att en handduk över torkar ut degen och det blir torra bullar.
 
 
 
Så här bör din deg se ut nu och det är dax att börja forma baguetterna 
Degen är ganska kladdig så mjöla händerna ordentligt och dela den i 3 delar med en vass kniv.
Jag peta in fetaost lite här och där i mina men det var bara för att jag hade det hemma, inget måste.
Har du ingen baguetteplåt så går det bra att lägga dom på ett bakplåtspapper.
Dom behöver inte vara så super snygga, lite rustikt ger mer hemma känsla.
 
 
 
När du har format så låt som ligga på plåten i ca 20 min och vila.
Sen är det dax att grädda dom på 250 grader i ca 20 min.
Jag vet att det låter som höga grader men det är då dom blir som bäst.
 
 
 
 
Nu är du dom ute ur ugnen och ska svalna ett tag.
 
 
Här är dom färdiga Baguetterna och dom gör sig jätte fint bredvid en sallad eller i en picnik korg till sommaren.
Lämna gärna en kommentar om vad du tycker.
Ha det gott denna varma försommarkväll!